Strona Ekoporadnia.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli ciasteczka! To są jedyne ciasteczka, które nie mają kalorii, więc tym razem nie musisz ich ograniczać!

Jeśli wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek, zostaną one zapisane w pamięci Twojej przeglądarki.

W przypadku nie wyrażenia zgody, nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony, ale gratulujemy wytrwałości w trzymaniu diety! 

 

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


605 341 491
gabinet@ekoporadnia.pl

Facebook

B - BROKUŁ

To zielone warzywo z rodziny krzyżowych jest coraz chętniej przez nas konsumowane – i słusznie! To starszy brat kalafiora i bardziej od niego wartościowy. Brokuł uprawiany był już 2 tysiące lat temu w rejonach Morza Śródziemnego, a szczególnie upodobali go sobie mieszkańcy Imperium Rzymskiego ceniąc jego dekoracyjność na bogato zastawionych stołach oraz przypisując mu specjalne, zdrowotne walory. Włoscy osadnicy przenieśli brokuł do innych państw Europy w XVIII wieku, a na kontynent amerykański dotarł wraz z emigrantami dopiero w początkach XX wieku. Współcześnie jest uprawiany i konsumowany na szeroką skalę na całym świecie. Polubiliśmy brokuł za jego smak także w Polsce, tym bardziej, że coraz więcej wiemy o jego walorach odżywczych i prozdrowotnych. To smaczne warzywo zawiera jedynie 31 kcal w 100 g produktu, a więc doskonale sprawdza się w zdrowych dietach – także w czasie odchudzania. Zawiera białko roślinne, błonnik oraz sporą ilość witamin – głównie C, A, E, K, beta- karotenu, folianów i soli mineralnych – magnezu, potasu, wapnia i fosforu. To także źródło cennego sulforafanu chroniącego organizm przed chorobami nowotworowymi oraz karotenoidów – luteiny i zeaksantyny korzystnie wpływających na oczy.
Kupując brokuł zwracajmy uwagę na jego świeżość, bo niestety hipermarkety często sprzedają warzywa słabej jakości. Różyczki brokuł muszą być ciemno-zielone, bez zażółceń, zaczernień, a łodygi jasne, lekko wilgotne. Najzdrowsze są brokuły gotowane na parze, bo zachowują najwięcej wartości. Zbyt długie gotowanie w wodzie niszczy witaminy, a także prozdrowotny sulforafan. Zielone różyczki wrzucamy główkami do góry na lekko osolony wrzątek (nawet lepiej blanszować je w temperaturze poniżej 100 stopni C) na zaledwie kilka minut. Tak ugotowany brokuł jest idealnym dodatkiem do potraw mięsnych, zapiekanek, tart i sałatek. Przygotowując krem brokułowy można gotować go ciut dłużej, aby części łodyg stały się bardziej miękkie. Brokuł polubią dorośli i dzieci jeżeli zaproponuje się im odpowiednią formę podania. Osoby, które obserwują wzdęcia po spożyciu brokuł powinny dodawać do niego przyprawy – np. imbir, kurkumę lub kminek, dzięki czemu proces trawienia będzie lepszy i znikną przykre dolegliwości. W sezonie polecany jest brokuł świeży, a przez cały rok równie wartościowy jest mrożony.