Strona Ekoporadnia.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli ciasteczka! To są jedyne ciasteczka, które nie mają kalorii, więc tym razem nie musisz ich ograniczać!

Jeśli wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek, zostaną one zapisane w pamięci Twojej przeglądarki.

W przypadku nie wyrażenia zgody, nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony, ale gratulujemy wytrwałości w trzymaniu diety! 

 

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


605 341 491
gabinet@ekoporadnia.pl

Facebook

C – CZOSNEK

Ma same zalety i jedną, istotną wadę – zapach! Można też o nim napisać, że to wyjątkowo „polityczna” roślina – kochana przez Żydów, a w przeszłości mocno potępiana przez niektórych chrześcijan, muzułmanów, a nawet Hindusów. W Chinach np. zabraniano spożywania czosnku kapłanom buddyjskim, a w Sewilli do świątyni nie mogli wejść wierni po jego konsumpcji. Odwrotnie było w Starożytnym Egipice, gdyż w uznaniu dla czosnku umieszczano go jako dar pośmiertny w grobowcach faraonów. Kultura żydowska hołubiła czosnek jako środek przeciw zarazie już w starożytności, a potem zyskał on na stałe ważną pozycję w żydowskiej kuchni. Rabini zalecali spożywanie czosnku w wigilię Szabatu jako doskonały środek na potencję, gdyż ortodoksyjni Żydzi uznawali właśnie tę noc za idealną na kontakty małżeńskie.
Zapach przetrawionego czosnku niezbyt atrakcyjnie kojarzy się z upojną nocą, ale za to jaka była jego moc! Walory zdrowotne czosnku odkrył w XIX w. Ludwik Pasteur wykazując jego właściwości bakteriobójcze, a międzynarodowa konferencja naukowa w 1890 r. w Waszyngtonie całkowicie poświecona była tej niezwykłej roślinie. Od tego czasu czosnek stał się apolityczny, gdyż jego cenne właściwości zaczęli doceniać wszyscy niezależnie od przekonań religijnych. Naukowcy wykazali silny wpływ składników czosnku – a głównie związków siarki (np.alllicyny) na wiele procesów metabolicznych. Czosnek określa się mianem naturalnego antybiotyku, który oprócz działania przeciwbakteryjnego ma właściwości przeciwgrzybicze, a także korzystnie wpływa na metabolizm lipidów chroniąc organizm przed miażdżycą i nadciśnieniem. Wykazano też, że systematyczne spożywanie czosnku może mieć pozytywne znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych zmniejszając ryzyko mutacji zdrowych komórek i przekształcania ich w nieprawidłowe. Czosnek jest także bogaty w witaminy i mikroelementy (np. witaminy B 1 ma 10 razy więcej niż burak), to jednak z uwagi na to, że zjadamy go zazwyczaj niezbyt dużo nie można rozpatrywać go w kategorii bogatego źródła tych składników. Najcenniejsze w czosnku są jego unikalne związki siarki, a także to, że umiejętnie skomponowany w potrawie podnosi jej walory smakowe. Czosnek ma moc – nie bez powodu mówimy, że ma „ząbki”! To oczywiście żart, ale warzywo z „ząbkami” to coś wyjątkowego, dlatego polecamy go w czasie przeziębień, a także osobom dorosłym jako profilaktykę chorób układu krążenia i nowotworów. Aby złagodzić dyskomfort związany z jego zapachem warto np. dodawać do potraw duże ilości natki pietruszki. Czosnku nie powinny spożywać matki karmiące, gdyż może powodować kolki u dziecka.