Strona Ekoporadnia.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli ciasteczka! To są jedyne ciasteczka, które nie mają kalorii, więc tym razem nie musisz ich ograniczać!

Jeśli wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek, zostaną one zapisane w pamięci Twojej przeglądarki.

W przypadku nie wyrażenia zgody, nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony, ale gratulujemy wytrwałości w trzymaniu diety! 

 

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


605 341 491
gabinet@ekoporadnia.pl

Facebook

Serduszko puka...

        Walentynki tuż, tuż. Po ilości różnych wariantów serduszek w sklepach – do jedzenia, do dekoracji, do wysłania czy ubrania widać, że to zachodnie święto zakochanych stało się u nas popularne, mimo że mamy swój staropolski odpowiednik czyli świętojańską Noc Kupały. Apelując o większe zainteresowanie tą czerwcową, najkrótszą nocą wykorzystam Walentynki jako pretekst do napisania paru zdań o sercu. To nasz bardzo ważny narząd, w którym symbolicznie przywykliśmy umieszczać najpiękniejsze uczucia. Serce bije w nas bez przerwy, a na widok ukochanej osoby zdecydowanie przyspiesza! W ciągu całego życia wykonuje ponad 2,5 miliarda uderzeń i przepompowuje ponad 173 mln litrów krwi. To niesamowicie duża praca, tym bardziej, że wielkość serca nie jest wcale imponująco duża – serce kobiety waży średnio 220g, a mężczyzny 300g. Jak dbać o swoje serce, aby biło jak najdłużej? To bardzo zasadne pytanie w sytuacji, gdy choroby serca i układu krążenia stanowią pierwszą przyczynę zgonów w Polsce! Lekarze alarmują, że największym wrogiem zdrowia naszych serc jest cywilizacja, a w szczególności fotelowy styl życia, nadmiar żywności oraz żywność wysoko przetworzona czyli tzw. śmieciowa, codzienny stres oraz ogromne tempo życia.
        Zastanów się, czy Ty też nie jesteś niewolnikiem fotelowego stylu życia? Czy Ty też nie spędzasz większości dnia w pozycji siedzącej – w pracy, w domu, w samochodzie? Serce potrzebuje Twojej systematycznej aktywności fizycznej, a także zdrowej, naturalnej diety i odpowiedniego relaksu.
        Wysiłek fizyczny podejmowany przez organizm może opierać się na dwóch rodzajach przemian – tlenowych i beztlenowych. Ćwiczenia aerobowe czyli tlenowe zwane są inaczej ćwiczeniami układu krążenia (cardio), gdyż korzystnie wpływają na serce, wzmacniają je, zwiększają kondycję. Umiarkowana, systematyczna aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu krążenia w sposób bezpośredni, a także pośrednio poprzez pozytywny wpływ na metabolizm węglowodanów, lipidów oraz procesy krzepnięcia krwi. Dzięki ćwiczeniom wzrasta ilość czerwonych krwinek skutkiem czego organizm jest lepiej dotleniony. Regularny wysiłek powoduje zwolnienie spoczynkowej akcji serca, a przez to jego praca jest bardziej ekonomiczna. Ten istotny element mechanizmu adaptacyjnego serca do wysiłku daje w efekcie lepszą wydolność i zwiększa tolerancję wysiłkową zmniejszając przy tym zagrożenie chorobą wieńcową. Wysiłek aerobowy czyli korzystny dla serca to m.in. spacerowanie, jazda na rowerze, pływanie, tenis, nordic-walking, jogging, jazda na nartach biegowych. Ćwiczenia tlenowe mają też tę zaletę, że właśnie wtedy dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej.
        A więc ćwicz regularnie, a także pamiętaj o tym, że Twoje serce bardzo nie lubi sytuacji stresowych, które podnoszą ciśnienie, sprzyjają odkładaniu cholesterolu w naczyniach, zaburzają homeostazę układu krzepnięcia, a przez to utrudniają przepływ przez tętnice i grożą zawałem. Walcz z otyłością, gdyż jest to czynnik w ogromnym stopniu zwiększający ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Jak wykazują badania zdrowiu i długowieczności serca służy stan szczęśliwego zakochania oraz życie w udanym związku. Celebrując ten dzień na walentynkową kolację we dwoje przygotuj zdrową rybkę!



DOBRY PRZEPIS
Ryba pieczona z warzywami


Ryby są bardzo cennym źródłem pełnowartościowego białka, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy NNKT szczególnie ważnych w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. Przygotowując dania z ryb pamiętajmy, że najkorzystniejszą formą obróbki termicznej jest gotowanie na parze lub beztłuszczowe pieczenie w piekarniku lub na ruszcie z użyciem folii aluminiowej bądź rękawa. Zdecydowanie nie polecam ryby smażonej na patelni, która nasiąka tłuszczem, jest ciężkostrawna i bardzo, bardzo kaloryczna! Pieczona ryba, to jedno z prostszych dań – świeżą rybę kropimy sokiem z cytryny, lekko solimy, przyprawiamy do smaku pieprzem i opcjonalnie innymi przyprawami, zawijamy w folię lekko posmarowaną oliwą. Tak przygotowaną rybę można zostawić na godzinę, aby przeszła przyprawami, a potem pieczemy w nagrzanym piekarniku przez około 20-25 minut – nie dłużej! Rybę podajemy z warzywami gotowanymi na parze, z ziemniakami z wody lub ze świeżą surówką – np. z kapusty, marchwi i jabłka. A po tak pysznej rybie na walentynkowy deser możemy podać lekki mus ze świeżego mango z serkiem ricotta – na zdrowie!